Saturday 21 April 2018

Perbezaan antara Cyst dan Fibroid

Assalamualaikum wbt

Pasti ramai di antara kita yang masih keliru perbezaan di antara Cyst dan Fibroid. 

Jom kita ketahui perbezaannya:


OVARIAN CYST
Terdapat pelbagai jenis cyst, Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir/air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

Pada wanita normal, pada setiap kali kitaran haid, organ ovari akan membentuk gelembung yang di panggil ovarian follikel. Ia mengandungi ovum iaitu benih wanita. Selepas ovum dikeluarkan ovarian follikel akan mengecut, tetapi ada sesetengahnya terus membesar melebihi 2cm. Ini yang dinamakan ovarian cyst. Dan sekiranya ia kekal membesar melebihi 5cm iaitu 3 inchi dan selepas kitaran 2x hingga 3x kitaran haid maka perlu diberi perhatian kerana bimbang akan memberi masalah yang teruk kepada pesakit contohnya sakit perut, kitaran haid yg tidak teratur dan sebagainya. 

Jadi perlu jalani pemeriksaan doktor untuk pengesahan samada anda mengidap ovarian cyst biasa (physiological cyst) atau yang tidak normal (abnormal). Ini untuk memastikan ianya bukan cancer. 





FIBROID
Fibroid adalah ketumbuhan yang bukan kanser, yang berada di dalam rahim. Fibroid boleh membesar dari beberapa sentimeter sehingga 15 cm diameter. Kedudukan fibroid boleh berada di dalam dinding rahem (intramural), berada di luar dinding rahem (subserosal) atau berada dalam rongga rahem (submucosal) di sebelah kedudukan bayi/janin.

Ada baiknya jika pesakit bertanya kepada doktor tentang kedudukan, saiz dan bilangan fibroid semasa menjalani pemeriksaan ultrasound kerana ini akan membuatkan seseorang wanita hamil itu lebih berhati-hati.Walaupun fibroids selalunya akan membesar saiznya ketika hamil, namun fibroid jarang memberikan masalah kepada kehamilan. Walaubagaimanapun masalah yang biasa timbul adalah apabila wanita hamil dan fibroid telah berpintal (torsion), dimana ia akan menyebabkan kesakitan yang keterlaluan.

Tanda-tanda Fibroid dan Cyst Dalam Rahim

  • Gangguan haid
  • Keputihan
  • Masalah ketidaksuburan
  • Kemandulan dikalangan wanita
  • Hubungan suami isteri dingin atau sakit ketika bersama
  • Kerap letih dan lesu
  • Kerap keguguran
  • Perut kembang
  • Rasa gatal dan bau yang kurang enak pada vagina
  • Kentut vagina
  • Kesejukan kaki dan tangan
  • Kerap keguguran

Bagaimana keadaan ini terjadi?  Ketahui punca-puncanya;
  • Hormon yang tidak seimbang -  tubuh wanita yang terlebih hormon estrogen, dan kekurangan hormon progesteron.
    Kandungan estrogen dan progesteron dikawal oleh hormon yang dikeluarkan oleh kelenjar pituitari yang terletak di dalam otak. Fungsi kilang pituitari ini mudah dipengaruhi oleh keadaan mental, emosi dan rohaniah seseorang. Jika ada gangguan pada tahap tersebut, maka rangkaian hormon yang mengawal pusingan dan mengawal paras estrogen dan progesteron boleh terganggu. 

    Hormon estrogen boleh jadi terlalu banyak disebabkan beberapa faktor termasuk, kehadiran xenoestrogen atau kata lain, hormon yang menyerupai estrogen (xeno).

    Xenoestrogen menyebabkan hormon estrogen menjadi lebih banyak dari progesterone. Xeno ni terhasil daripada toksin disebabkan kegunaan harian yang melibatkan BPA (plastik) , Pthalates yang digunakan secara meluas untuk menghasilkan barangan plastik seperti bekas makanan plastik, bekas minuman plastik dan Paraben yang digunakan sebagai pengawet di dalam kosmetik dan makanan.
  • Makanan yang tidak sihat - mereka yang gemarkan makanan segera lebih berisiko tinggi, daging merah, makanan bergula dan berminyak. 
  • Stress dan kurang bersenam -wanita yang tertekan cenderung untuk mendapat masalah ini. Jadi bersenamlah untuk hilangkan stress. 
  • Faktor genetik - sejarah keluarga juga mempengaruhi kebolehjadian cyst dan fibroid ini
Makanan yang mengaktifkan cyst adalah seperti   berikut. Jadi perlu ambil perhatian dan dielakkan ya semua. 

🌸gantikan gula putih dengan gula perang
🌸kurangkan nasi dan makanan laut
🌸kurang atau elakkan kafien (teh dan kopi) 


Jika Hormon tidak stabil perlulah mengambil lebih banyak makanan sihat , Supplement dan melakukan gaya hidup yang sihat . Lebihkan asid lemak yang sihat seperti omega 3 dan omega 6. Kandungan ini boleh didapati di dalam Omega Guard Shaklee. 



Rangkaian produk Shaklee yang boleh membantu merawat dan menghindarkan wanita daripada cyst dan fibroid adalah :

GLA Complex berfungsi membantu menyeimbangkan hormon Estrogen dan progesteron.

SET VITAMIN ACE - CARATOMAX, VITAMIN C, VITAMIN E





Vitamin ACE pula bertindak sebagai anti oksidan yang penting untuk menentang radikal bebas. Vitamin ACE penting untuk mengelakkan cyst kembali membesar.

Dan yang paling terbukti membantu mengecutkan cyst dan fibroid ini adalah VIVIX SHAKLEEVivix melindungi sel dan memperbaiki sel sehingga ke peringkat akar umbi dan sel dna.  




Anda yang mengidap cyst dan fibroid ini dinasihatkan dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. 

Sekiranya anda berminat dengan set vitamin di atas boleh lah hubungi k inna ya di talian 0133957655

 Shaklee Independant ID : 1084335
H/P : 013 3957655 
FB : Inna Zue Zurin
Page : SeriZurin Nature Vitta e-shop
Blog : www.innazurin.blogspot.my

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

#sayajualshaklee
#cystdanfibroid
#pcos
#shakleerawatcyst
#shakleerawatfibroid
#agenshakleebangi
#agenshakleeputrajaya
#surirumahberkerjaya

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts